6 november 2013

"Livet efter dig" av Jojo Moyes

Denna bok fick gå före alla andra böcker som väntar på att bli lästa (eller som jag vill läsa). Jag hadde läst så mycket bra om den... Pocketutgåvan blev inhandlad i det stora gula varuhuset i höstas. ;)

(Bild lånad hos Printz Publishing)
 
Om boken:
"Lou (Louisa) Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kafèet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv.
Will var en atletisk A-personlihet, framgångsrik affärsman med toppjobb i London och en ändlös räcka blonda flickvänner. Ända tills en motorcykelolycka tog ifrån honom allt.
När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam. Hon har ingen aning om hur hon ska handtera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om. Och Will har bestämt sig - hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.
Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid."
 
Vilken bok! Den var så fängslande att jag närmast sträckläste den. Man ville inte sluta läsa! Den är väldigt engagerande, varm, humoristisk, provocerande, tänkvärd, gripande, hjärtskärande...  I början kom jag att tänka på filmen "En ovanlig vänskap", och även boken "En man som heter Ove". Men dom kan inte jämföras med denna bok. Detta är av ett annat kaliber.
Boken är trovärdig och äkta. Detta kunde varit en sann historia. Författaren, som är journalist, har gjort ett bra research-jobb inför denna bok.
Jag blev väldigt berörd av denna starka historia, och har fnissat och gråtit flera gånger. En ovanlig kärlekshistoria med riktiga känslor. Läs den! 
Betyg: 4 stora hjärtan av 5.
 
Jojo Moyes (1969)
Brittisk författare och journalist.
Bor på en gård i Essex med sin man och 3 barn.
 
 
Originaltitel: "Me before you"
Norsk titel: "Et helt halvt år"
Jag har läst att denna bok skall bli film år 2014...
 
Har du läst något av Jojo Moyes?
Vad läser du just nu?


 
 

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny fin header !
    Takk for boktips.
    Eg har lese Tilbake til Riverton som du tipsa om,
    no er eg klar for fleire bøker av forfattaren :)

    Nattaklem frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  2. Vilket bra boktips! Jag har läst alldeles för lite på sistone, har mest blivit film... Men nu ska jag beställa hem lite böcker tänkte jag, alltid bra att ha ett gäng på lut :-D Hoppas du haft en fin helg, och att den nya veckan startar bra <3 Varmaste kramar!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...